Friday 14 October 2011

Cita - cita lah Sangat

Entry kali ni gua nak mengimbau kembali zaman kebudak - budakkan. Weih , jangan tipulah kalau korang tak pernah ada lebih daripada satu cita - cita. Zaman gua tingkatan satu dulu :

" Mat Tempe , cita - cita kamu nak jadi apa ? " Tanya cikgu gua .

" Saya nak jadi polis ! Boleh tembak orang ." punya semangat jawab.

" Minah Jangok , kamu nak jadi apa ? "

" Saya nak jadi misi . Eah2, nurse ! Best cucuk jarum. " Padahal takut jarum minah ni.

" Sazalo , kamu pula ? "

" Saya nak jadi ahli bina badan ! "

" Rozmey , kamu ? "

" Saya nak jual jusmate 5 cikgu ! " kah kah kah . . .

Sampai giliran gua  . . .

" Arfif Imann ! Hah ! kamu nak jadi apa pula ? " Nama panjang jugak cikgu gua panggil.

" Saya haa . . aa . . nak jadi . . aa . . ala . . aa . . anak yang soleh . . bakal suami yang mithali . Bapa yang penyayang. Tak lupa juga suami yang berlaku adil kepada empat isteri saya nanti. "

Cikgu gua senyum sinis mendalam. Budak - budak kelas jeling - jeling. Gelak - gelak. Cilakak.

Tu jawapan gua masa form 1 sampai form 3. Tapi bila masuk form 4, belajar biology, gua rasa nak tukar profesion.

Gua nak jadi Pakar Sakit Puan.

6 Pengkomenian:

KaSiH ILLAHI said...

bagus sgt cita2 2..hihi..tulis lagi yek entry2 baru..senang sket nk crik ruang blog utk gelak..hihi...

semoga cita2 arfif terlaksana dgn rahmat dan redha Allah..

=)

ArFif ImanN said...

@KaSiH ILLAHI

aminn . . ^^ Busy lah . . tapi skrang ni dah menyimpang jauh yang cita - cita kedua tu . . tapi cita - cita pertama tu insya Allah . . :)

azwa amani said...

letaklah setinggi mana cita-cita,.
:) entry yg menghiburkan..

btw, keep writing and belajar rajin2... jadi cikgu kimia yang tdak membosankan ok..:)

.::Nor Sahbillah::. said...

borang untuk cita-cita 1st tu dh keluar ke?? ada kawan nak apply nih...=P

*rajin kau update blog....hahahaha!

ArFif ImanN said...

@azwa amani

letak setinggi mana pun . . Allah dah tetapkan yg terbaik utk kita :) . . amin . . insya Allah . .

@Cahaya Muktamad Dengan Allah

amboii . . takyah borang2 . . mai face to face la . .

*rajin lah sangatkan . . haha

Muslimin Ibnu Hassan said...

lah ade jugak cita2 mu yek.. Igt mu nk jd pengebom berani mati sb mu blajar kimia kan. Aritu blajar wat heroin n morphine.. Huhuhuhu.. Hbslah semua puan2 kt malaysia neh...